čtvrtek 17. června 2021

Jak to chodí u Nováků? A jak u Dvořáků? A dabujeme...!

V rámci finanční gramotnosti, českého jazyka, matematiky, ale i výchovy k občanství jsme si tento týden vytvořili dvě rodiny - naši druhostupňáci je pojmenovali jednoduše: Novákovi a Dvořákovi.

Ve skupinách jsme dávali dohromady rodinné rozpočty obou rodin. Za co měsíčně utrácejí? Kde pracují? A kolik si mohou vydělat? Kolik jim je let? Kde žijí? Vznikly nám zajímavé příběhy. 

V první fázi jsem vůbec nezasahovala do finančních představ dětí.

A tak u Dvořáků je maminka Katka učitelka a tatínek Tomáš policista. Mají tři děti a vlastní rodinný dům na kraji města. Mezi důležité položky rozpočtu patří jídlo, plyn, elektřina, palivo, ale i Netflix, kroužky, salón a další. Výplata na jejich výdaje stačí a ještě jim cca 6000 Kč měsíčně zbyde.


U Nováků pracuje maminka Dana jako účetní a otec Jarmil jako zemědělec. Mají tři děti. Do rodinného rozpočtu přispívá i dcera, která si brigádně přijde na 5000 Kč za měsíc (jako plavčice). Skupina, která rodinu vytvářela, po pár minutách počítání poslala maminku vydělávat do večerního zaměstnání - a zvýšila tak rodinný rozpočet o 40000 Kč měsíčně prací striptérky. Novákovi velké výdaje nemají a měsíčně podle našich druhostupňáků ušetří 48000 Kč měsíčně.


Zajímavé podklady k dalším diskusím...

A tak jsme se pokračovali ve výuce a dostali jsme se k daním, pojištění, možnosti brigád, ale i platům u různých profesí. Také jsme se zajímali, kolik stojí náklady na bydlení, kolik kdo utratí za jídlo apod. Domluvili jsme se, že veškeré tyto informace zůstanou v naší bublině, takže se tu nic z tohoto nedočtete :)

Jak vůbec různé rodiny žijí? Jak vychovávají své děti? Mají děti kapesné? Jsou rodiče přísní? Nebo rozmazlují? K tomu jsme se dostali v dalších blocích. Bavili jsme se o různých typech výchovy. A některé scénky jsme si i zahráli, podívejte se:




V hodině češtiny jsme si napsali (teď už každý sám) scénář k nějaké situaci. Ostatní pak hádali, jaký výchovný styl je ve scénce použit. 


A nebyli bychom to my, abychom nepropojili rodinné téma také do matematiky. Řešili jsme úlohy, tvořili pravdivé i nepravdivé výroky, gradovali jsme úlohy, v praxi jsme používali výrazy jako švagr, tchyně, děda mé neteře, tatínek maminky mé babičky apod.


Vhod nám přišlo i video z divadla Járy Cimrmana.

A jak to chodí v jiných rodinách? Zkusili jsme si - bez znalosti videa - nadabovat jednu scénu z filmu Pupendo. Dětem jsem ji pustila beze zvuku a bylo na nich, aby odhadli, o čem scéna je. Měli nějaký čas na přípravu a pak už došlo na dabingové studio. Podívejte se, jak si poradili (verzi bez ruských titulků jsem bohužel nenašla, ale děti azbuku přečíst neumí...):


Den s rodinami byl moc fajn - hodně jsme se zasmáli, zároveň jsme i hodně přemýšleli, diskutovali, počítali, psali i mluvili. Užili jsme si to!

Žádné komentáře:

Okomentovat