V rámci finanční gramotnosti, českého jazyka, matematiky, ale i výchovy k občanství jsme si tento týden vytvořili dvě rodiny - naši druhostupňáci je pojmenovali jednoduše: Novákovi a Dvořákovi.
Ve skupinách jsme dávali dohromady rodinné rozpočty obou rodin. Za co měsíčně utrácejí? Kde pracují? A kolik si mohou vydělat? Kolik jim je let? Kde žijí? Vznikly nám zajímavé příběhy.
V první fázi jsem vůbec nezasahovala do finančních představ dětí.
A tak u Dvořáků je maminka Katka učitelka a tatínek Tomáš policista. Mají tři děti a vlastní rodinný dům na kraji města. Mezi důležité položky rozpočtu patří jídlo, plyn, elektřina, palivo, ale i Netflix, kroužky, salón a další. Výplata na jejich výdaje stačí a ještě jim cca 6000 Kč měsíčně zbyde.
Zajímavé podklady k dalším diskusím...
A tak jsme se pokračovali ve výuce a dostali jsme se k daním, pojištění, možnosti brigád, ale i platům u různých profesí. Také jsme se zajímali, kolik stojí náklady na bydlení, kolik kdo utratí za jídlo apod. Domluvili jsme se, že veškeré tyto informace zůstanou v naší bublině, takže se tu nic z tohoto nedočtete :)
Jak vůbec různé rodiny žijí? Jak vychovávají své děti? Mají děti kapesné? Jsou rodiče přísní? Nebo rozmazlují? K tomu jsme se dostali v dalších blocích. Bavili jsme se o různých typech výchovy. A některé scénky jsme si i zahráli, podívejte se:
A nebyli bychom to my, abychom nepropojili rodinné téma také do matematiky. Řešili jsme úlohy, tvořili pravdivé i nepravdivé výroky, gradovali jsme úlohy, v praxi jsme používali výrazy jako švagr, tchyně, děda mé neteře, tatínek maminky mé babičky apod.
Žádné komentáře:
Okomentovat