"Na dnešní hodinu matematiky budeme potřebovat provázek. Víte, co budeme dělat?"
"Pythagorovu větu?" ptali se osmáci.
"Těsně vedle..."
Otázka byla jasná: Jak se dá změřit obvod kruhu? Našli jsme ve třídě několik kruhových předmětů a obkreslili je na papír. Pak jsme pomocí provázku změřili, jak je dlouhý obvod, kdybychom ho natáhli.
A pak jsme si povídali o tom, že existuje jakási souvislost mezi délkou provázku a průměrem. Jak ale udělat průměr kruhu, který máme vystřižený? Nápady byly různé: kružítkem? Nemáme tak velké kružítko... Odhadem? Potřebovali bychom to přesně... A co takhle přeložit papír? To by šlo.
Změřili jsme průměr a pak hledali souvislosti.
Evelínina láhev na pití měla průměr 7 cm. Natažený provázek měl 22 cm.
Náš stoleček ze třídy měl průměr 43,5 cm a na jeho obvod jsme potřebovali 1,37 m provázku.
Nastala fáze výpočtů.... Evelína vydělila 22 sedmi a vyšlo jí 3,14. Kluci vydělili 137 : 43,5 a vyšlo jim taky 3,14. Stejný výsledek vyšel i u víčka od pet lahve a květináče. PODEZŘELÉ!
Žádné komentáře:
Okomentovat