Promítli jsme tuto událost hned do několika předmětů: etické výchovy, češtiny, estetického semináře a angličtiny.
A co jsme všechno zažili?
Čtěte dál a dozvíte se to:
Úkolníček na téma Alžběty II. sice nevypracovali všichni (využíváme žolíků, které jsme dostali k Vánocům a které nás opravňují jeden týden za pololetí vynechat), ale i tak bylo možné vybírat z mnoha názorů, pohledů a stanovisek.
Na začátku jsme si řekli, co vlastně víme (nebo si myslíme, že víme) o Alžbětě II. Naši druhostupňáci věděli (nebo si mysleli, že ví) toto:
- je to britská královna
- má čtyři děti
- vládne i Australanům nebo Kanaďanům
- je jí 95 let
- vládne 70 let
- je vyučená automechanička :)
- zemřel jí muž
- má hodně psů
- často nosí klobouky
- královnou se stala, když byla hodně mladá
Postupně jsme sbírali informace, dívali se na dokumenty, studovali internet, zhlédli jsme i pár minut ze seriálu Koruna, četli English News, ...
Využili jsme i časopisu Forbes, který sepsal "95 věcí, které jste o královně nevěděli" a k tomuto článku si děti vytvořily podvojný deník (jde o metodu kritického myšlení, kde žáci připojují ke konkrétnímu textu své komentáře nebo názory).
Např:
"Byla korunovaná 2. 6. 1953." => To bylo mému dědovi deset let.
"Vždy cestuje s vhodným smutečním oděvem." => zavazadlo navíc
"Korunu nosila na zasedání parlamentu." => asi z toho měla těžkou hlavu
"Svého manžela Filipa poznala v osmi letech." => asi má odhad
"Je možná jediný panovník, který umí vyměnit převodovku." => To bych do královny neřekl.
"Její první rozhovor pronášela v jednadvaceti letech." => Podle mě měla trému.
"Královna nikdy neposkytuje rozhovory." => Přijde mi to zajímavé, že hovoří k lidem jen o Vánocích.
V úkolníčku jsme se zabývali i vzácnou známkou - Modrým Mauriciem. Proč je tam vyobrazena královna? Proč je známka tak drahá? Kolik jich ve světě je? A zkusili jsme si nakreslit vlastní známku a cílem bylo zkusit techniku inverzní kresby. Ne všem se to povedlo, není to jednoduché. Ale výsledky i přesto stojí za to, co říkáte?
Součást domácí práce byla i krátká úvaha na téma JAK TĚŽKÉ JE ŽÍT KRÁLOVSKÝ ŽIVOT...
Tady jsou některé myšlenky:
V angličtině jsme pracovali se zjednodušeným článkem o výročí vlády. Když jsme nevěděli nějaké slovíčko nebo jsme nechápali obsah, stačilo dojít za někým ze třídy nebo si vzít slovník. Pak jsme s textem pracovali, poslouchali jsme nahrávku, doplňovali slova, ...
Jak se rozdělit na skupiny? Třeba pomocí pantomimy. Vytáhli jsme si obrázky a pokusili se najít členy svého týmu:
Úkolem bylo zpracovat, co jsme se v průběhu dnů o královně dozvěděli. Někdo psal česky, někdo anglicky, jazyk nebyl zadán:
Ve skupinách jsme vypracovali i pětilístek na téma Alžběta II.:
QUEEN ELIZABETH
VZNEŠENÁ MALÁ
VLÁDNE JEZDÍ NA KONI SNÍDÁ
MÁ HODNĚ MALÝCH PSŮ
PANOVNICE
ALŽBĚTA II.
MALÁ VITÁLNÍ
VLÁDNE PANUJE ŽIJE
ALŽBĚTA JEZDÍ NA KONI
KRÁLOVNA
KRÁLOVNA ELIZABETH II.
NEBOJÁCNÁ POMÁHAVÁ
VLÁDNE SCHVALUJE POMÁHÁ
ALŽBĚTA UŽ DLOUHO VLÁDNE
PANOVNICE
ELIZABETH II.
SILNÁ MOUDRÁ
VLÁDNE OPRAVUJE AUTA ROZHODUJE
JE DUŠEVNĚ SILNÁ ŽENA
KRÁLOVNA
V pátek jsme sehráli argumentační hru. Rozdělili jsme se na dvě skupiny. Každá dostala své zadání, resp. začátek věty:
a) Být královnou je skvělé, protože... b) Být královnou je strašné, protože...
Nejprve členové týmů sepsali své argumenty na papír a pak nastala slovní přestřelka. V rámci všech pravidel, slušně a kultivovaně. Obě skupiny byly velmi vyrovnané a dokázaly velmi přesně argumentovat a reagovat.
S královnou jsme se rozloučili vzkazy. Co byste jí vzkázali, kdybyste mohli?
"Nechcete se vrátit do EU?"
"Jak to, že jste vydržela na trůně tak dlouho?"
"Přijde mi naprosto nemožné, že ve svém věku vypadáte tak dobře."
"Držte se, svět vás má rád!"
"Jste opravdu dobrá, obdivuji vás!"
"Jste dobrá královna!"
A co byste si z našich aktivit nejraději vyzkoušeli vy?
Žádné komentáře:
Okomentovat