pátek 12. listopadu 2021

Tematický týden: Globální oteplování

Tento týden jsme se na druhém stupni proměnili ve vědecké týmy a strávili jsme pět dní zkoumáním ekologického tématu GLOBÁLNÍ OTEPLOVÁNÍ v rámci většiny předmětů.

Slyšeli jste někdy o globálním oteplování? Víte, že v těchto dnech probíhá v Glasgow celosvětová konference COP26? Víte něco o skleníkovém efektu? My toho v pondělí moc nevěděli.

Pomohla nám videa i texty, grafy i obrázky. Psali jsme podvojný deník na odborná témata, diskutovali nad tím, jak my můžeme naší planetě pomoci.

V pondělí jsme si zkusili hrát se slovy, která měla souvislost s ekologií. Jak byste vysvětlili spolužákovi, že má na čele vzorec oxidu uhličitého?





Celý týden jsme směřovali ke konferenci, kterou jsme naplánovali na pátek. Na konferenci byl prostor i pro posterová sdělení. Na plakátech jsme pracovali ve skupinách, témata byla daná, stejně tak kritéria. Týmy měly k dispozici nejen texty, ale i diagramy, grafy a v neposlední řadě počítače, kde si mohly dohledat další informace:










Plakáty se celkem vydařily, co říkáte?




Ale dalo nám to zabrat.



Součástí konference byla v rámci doprovodného programu i výstava výtvarných děl. Ta jsme tvořili ve středeční výtvarné výchově:













Výstavu PARADOXY KLIMATU můžete vidět v naší schodištní galerii:











V průběhu týdne jsme se rozdělili do dvojic. Ty pak na konferenci prezentovaly své téma.


Ve čtvrtek jsme se zabývali konferencí COP26, a to v angličtině. Seznámili jsme se s aktivistkou Gretou Thunberg, pustili si online přenos z Glasgow, přečetli jsme si texty v angličtině a seznámili se s novinovými články v Breaking News.

Na páteční konferenci jsme se všichni těšili. Program byl jasně daný:


Užili jsme si i nezbytné propriety, jako minerálku, čaj, kávu, coffee-break nebo tužky a papíry. Každý účastník dostal i hodnotící formulář. Podle daných kritérií a bodů jsme pak hodnotili výstupy dvojic.





























































Došlo i na prezentování úkolníčků, resp. výzkumných úkolů, které jsme plnili doma. Úkolem bylo vyzkoumat, jak je to se skleníkovým efektem a udělat pokus se třemi sklenicemi. Některým badatelům se pokud povedl, jiní to vzdali. "Naši říkali, co to je za blbost," byly i některé zpětné vazby. "Mně to vyšlo," říkali někteří. Když je ve vzduchu hodně CO2, oteplí se.








Dalším úkolem bylo vyzkoušet, jak my sami můžeme ovlivnit spotřebu. Stačilo vybrat si tři okruhy a zkusit se pár dní chovat zodpovědněji. Podařilo se nám to?

Filip přestane těžit bitcoiny :) a bude nakupovat v Nové Vsi:


Zuzka ztlumí topení a bude šetřit vodou:


V týdnu jsme psali i slohové práce. Mohli jsme si vybrat. Napsat dopis účastníkovi konference COP26, případně zpracovat úvahu na téma Budoucnost naší planety. Díla se nám opravdu povedla - každému na své úrovni:





Na závěru celého týdne proběhlo samozřejmě i celkové zhodnocení. Využili jsme metodu 3Z. Co bychom chtěli zachovat / změnit / zrušit v příštím tematickém týdnu?

ZACHOVAT určitě práci ve skupinách, páteční neobvyklý den, coffee-break, skupinové práce a finální debatu, konferenci, práci v Power pointu, stoly s občerstvením, pokusy

ZMĚNIT: zábavnější téma, pokusy, téma, téma, prodloužit čas prezentování, zkrátit čas prezentování, plakáty, bodování, hodnocení, "chtěl bych, aby to nebylo o určité věci, ale o jednom člověku" (inu, stýská se nám po Vincentovi van Goghovi)

ZRUŠIT: samostatnou práci, nic, protože se mi to líbilo, nepsat sloh, pokusy, postery, limity prezentování, hádky ve skupině, losování, postery.



Inu, není člověk ten, který by se zavděčil lidem všem :) Ale výzkumní pracovníci z druhého stupně se shodli, že se jim tematický týden líbil. Snad se jim bude líbit i další, který plánujeme na zimní období (a bude o osobnosti) :)

Děkuji všem za aktivní přístup, spolupráci, nasazení a výborné výsledky. Užili jsme si to, myslím, všichni. (A rodičům se omlouvám za náročný pokus) :) 

Žádné komentáře:

Okomentovat