pátek 22. února 2019

Váhy, krychlová tělesa a ostrov padouchů a poctivců

I v šestém ročníku vyučujeme matematiku metodou prof. Hejného.

Děti se neučí poučky, nebiflují nic, čemu nerozumí, naopak samy přicházejí na zákonitosti a odhalují krásu matematiky.

Jak takový učební blok může vypadat? Podívejte se (a zkuste si vyřešit několik úloh, které řeší šesťáci).


Na začátku hodiny jsme si hráli s desetinnými čísly na kartičkách. Vezmi dvě a sečti číslice. Zkus je odečíst. Vezmi tři a sečti nebo odečti. Uspořádej je od nejmenšího k největšímu. A naopak. Opravdu se rovná 0,6 a 0,60?


Pak jsme zavítali na ostrov poctivců a padouchů. Na tomto ostrově žijí jen poctivci a padouši. Poctivci mluví vždy pravdu. Padouši vždy lžou.


Přišel ostrovan a prohlásil: „Jsem poctivec.“ Lze mu věřit? A co když totéž řekne padouch? Lze mu věřit?





A jdeme dál počítat... Třeba slovní úlohy:

Jedeme k babičce. Z celkové vzdálenosti jsme urazili již třetinu cesty. Zbývá nám ještě a) 20 km, b) 28 km, c) 36 km. Jak daleko bydlí babička?




Rozdělíme se do skupin - i když je nás tuto hodinu málo, přesto to děláme. Tentokrát pomocí desetinných čísel: Vyber si kartičku s číslem. Uspořádejte se pak vzestupně. Udělejte se sousedem trojici nebo dvojici podle toho, kde stojíte.


Jdeme počítat rovnice. Pomocí Hejného prostředí Váhy. 





Jak byste tuto úlohu vyřešili vy? Zjistěte váhu krychle a váhu koule:


Prostředí Váhy pomáhají dětem pochopit možnosti řešení lineárních rovnic. Jsou zde procvičovány úpravy rovnic, substituce, stejné úpravy u obou stran rovnic. Děti si procvičují a zkoumají pojmy jako rovnice, nerovnice, rovnost, nerovnost, elementární úpravy, ... Používají jazyky rovnic i jazyky vah. Přepisují obrázky do rovnic (a naopak).

Nějak takhle vypadalo vysvětlování prostředí spolužákovi, který v minulých hodinách chyběl:



V tomto učebním bloku jsme se ještě zaměřili na krychlová tělesa. Prostředí střídáme z toho důvodu, aby si každé dítě přišlo na své. Pokud někomu nejde aritmetika nebo rovnice, upevní si svou sebedůvěru v řešení geometrických úloh (a naopak).

Z krychlí jsme sestavovali tělesa a zkoumali jejich nárys, půdorys a bokorys. Zakreslovali jsme je do pracovních sešitů.




A když to není vidět na první pohled? Není nic jednoduššího, prozkoumat půdorys seshora. 


Zkuste si to taky: Jak bude vypadat nárys, půdorys a bokorys těchto těles?


Naši žáci mají výhodu, že si vše můžou manipulativně vyzkoušet, postavit, poradit se s ostatními. Díky kolegiální podpoře od společnosti H-mat má naše škola veškeré pomůcky, které k výuce potřebujeme. 

Náš devadesátiminutový blok matematiky pomalu končí. Stihli jsme toho hodně. Dětem přišel užitečný a každý si našel svou oblíbenou aktivitu. A jak by se podobné učení líbilo vám?

Obrázky a úlohy jsou použity z učebnice A nakl. H-mat o.p.s. a z webu www.h-edu.cz. 


Žádné komentáře:

Okomentovat