Děti se neučí poučky, nebiflují nic, čemu nerozumí, naopak samy přicházejí na zákonitosti a odhalují krásu matematiky.
Jak takový učební blok může vypadat? Podívejte se (a zkuste si vyřešit několik úloh, které řeší šesťáci).
Na začátku hodiny jsme si hráli s desetinnými čísly na kartičkách. Vezmi dvě a sečti číslice. Zkus je odečíst. Vezmi tři a sečti nebo odečti. Uspořádej je od nejmenšího k největšímu. A naopak. Opravdu se rovná 0,6 a 0,60?
Pak jsme zavítali na ostrov poctivců a padouchů. Na tomto ostrově žijí jen poctivci a padouši. Poctivci mluví vždy pravdu. Padouši vždy lžou.
Přišel ostrovan a prohlásil: „Jsem poctivec.“ Lze mu věřit? A co když totéž řekne padouch? Lze mu věřit?
A jdeme dál počítat... Třeba slovní úlohy:
Jedeme k babičce. Z celkové vzdálenosti jsme urazili již třetinu cesty. Zbývá nám ještě a) 20 km, b) 28 km, c) 36 km. Jak daleko bydlí babička?
Rozdělíme se do skupin - i když je nás tuto hodinu málo, přesto to děláme. Tentokrát pomocí desetinných čísel: Vyber si kartičku s číslem. Uspořádejte se pak vzestupně. Udělejte se sousedem trojici nebo dvojici podle toho, kde stojíte.
Jdeme počítat rovnice. Pomocí Hejného prostředí Váhy.
Jak byste tuto úlohu vyřešili vy? Zjistěte váhu krychle a váhu koule:
Prostředí Váhy pomáhají dětem pochopit možnosti řešení lineárních rovnic. Jsou zde procvičovány úpravy rovnic, substituce, stejné úpravy u obou stran rovnic. Děti si procvičují a zkoumají pojmy jako rovnice, nerovnice, rovnost, nerovnost, elementární úpravy, ... Používají jazyky rovnic i jazyky vah. Přepisují obrázky do rovnic (a naopak).
Nějak takhle vypadalo vysvětlování prostředí spolužákovi, který v minulých hodinách chyběl:
V tomto učebním bloku jsme se ještě zaměřili na krychlová tělesa. Prostředí střídáme z toho důvodu, aby si každé dítě přišlo na své. Pokud někomu nejde aritmetika nebo rovnice, upevní si svou sebedůvěru v řešení geometrických úloh (a naopak).
Z krychlí jsme sestavovali tělesa a zkoumali jejich nárys, půdorys a bokorys. Zakreslovali jsme je do pracovních sešitů.
Zkuste si to taky: Jak bude vypadat nárys, půdorys a bokorys těchto těles?
Naši žáci mají výhodu, že si vše můžou manipulativně vyzkoušet, postavit, poradit se s ostatními. Díky kolegiální podpoře od společnosti H-mat má naše škola veškeré pomůcky, které k výuce potřebujeme.
Náš devadesátiminutový blok matematiky pomalu končí. Stihli jsme toho hodně. Dětem přišel užitečný a každý si našel svou oblíbenou aktivitu. A jak by se podobné učení líbilo vám?
Obrázky a úlohy jsou použity z učebnice A nakl. H-mat o.p.s. a z webu www.h-edu.cz.





Žádné komentáře:
Okomentovat