sobota 27. března 2021

Týden s Vincentem

Už jsme byli unavení. Od října jsme doma, týden co týden se připojujeme na online výuku, pracujeme s učebnicemi, předmět střídá předmět... Tak jsme si řekli, že zkusíme TÝDEN TROCHU JINAK.

Týden online tematické výuky jsme chtěli věnovat jedné osobnosti. Druhostupňáci dostali úkol. O kom byste se chtěli dozvědět něco víc? Padaly různé tipy: Leonardo da Vinci, Elon Musk, Vincent van Gogh, Nelson Mandela, Josef Lada, Jeff Bezos, George Floyd, Elon Musk nebo Louis de Funes. Děti si nakonec zvolily Vincenta (alespoň ty, které odpověděly a vyjádřily se - někteří to zkrátka nechali na jiných).

A tak jsme se v pondělí v týdenním plánu dozvěděli indicie: UCHO - SLUNEČNICE - HOLANDSKO - (SEBE)VRAŽDA? a pak jsme se už sešli na padletu, což je platforma, na které jsme měli všechny materiály, plány, úkoly, podklady, odkazy, informace. Bylo to pro nás nové, ale na to jsme už za ty měsíce zvyklí. Pořád se učíme něco nového, objevujeme nová prostředí, nové možnosti. Scházeli jsme se na Zoomu, ten umožňuje práci ve skupinách a má zajímavé technické možnosti. 

Očekávání celého týdne jsme si sepsali hned na začátku:
"Jsem ráda za toto téma." "Jsem trochu zmaten, ale to půjde." "Jsem ráda, že to je Vincent van Gogh, protože mi přijde jako hrozně zajímavý a docela pomátlý člověk." "Nevím, mám z toho smíšené pocity." "Těším se." "Moc se netěším. Spíš jsem zvědav, co se bude dělat. A zrovna z Vincenta mám takové smíšené pocity." "Zábava". "Jsem zvědavá, co budeme dělat." "Těším se." "Jsem trochu nervózní."

Prošli jsme se hned na začátku galerií:

A pak už jsme si zadali týdenní úkol. V pátek měli všichni odevzdat knihu o Vincentu van Goghovi s danými kritérii.

Mezi samostatné práce patřily omalovánky Vincentových obrazů. Ti, kdo se úkolu účastnili, nám pak řekli, že to opravdu nebylo jednoduché. Ale výsledky stály za to, podívejte:




Pracovali jsme i s textem, tvořili otázky a zkoušeli napodobit Vincentovu signaturu:


Ve skupinách jsme se dívali na anglický dokument o van Goghovi a dělali výpisky a dozvídali se nové informace:


A na základě těchto informací jsme pak pro ostatní ve skupinách připravili Kahoot. Tyhle online kvízy máme moc rádi.









Úterní den nám přichystal další úkoly k tématu. Jako každý den, i v úterý jsme začali anketou. A pak už nám počítač vylosoval trojice, ve kterých jsme připravovali zájezd Po stopách Vincenta. Byla to docela dřina, připravit veškeré informace. Najít zajímavá místa, uspořádat program, přidat ceny, najít trasy a možnosti cestování, místa ubytování, časové termíny, ceny vstupného, ... ale výsledky byly dobré, podívejte se na naše cestovní kanceláře:



Další úkol směřoval do mediální výchovy. Přečti si text na Novinkách a zpracuj ho do bulvární podoby. Netušili jsme, kolik bulvárních novinářů a nadějných grafiků mezi sebou máme!







Úkol se líbil i některým rodičům - moc děkuji za jejich příspěvky :




Ve středu jsme zabrousili do etické výchovy. Pustili jsme si ukázku z filmu S láskou Vincent a dozvěděli se o tom, jak moc Vincenta podporoval jeho bratr Theo. Bavili jsme se o podpoře. Jaké to je, když nás někdo podporuje? Pomůže nám to? Co vnímáme jako podporu? Kdo nás podporuje? A jak? Dokážeme víc věcí, když podporu cítíme? A můžeme i my sami někoho podpořit? Koho? A jak? Jak by asi skončil Vincent, kdyby neměl podporu? V čem je život s podporou jiný?


Zabrousili jsme i do tématu BÝT NEJSTARŠÍ, ALE NEBÝT PRVNÍ... Bylo to hezké povídání, i na placato online..

Online se dají hrát i deskové hry. Ve skupinách jsme si takovou hru zahráli. Byla v angličtině a připomněla nám další informace ze života van Gogha. 


Jak se den líbil dětem?

Na doma jsme dostali za úkol namalovat hvězdnou oblohu nad naším okolím nebo naším domem. Vznikly úžasné práce, podívejte se:





Ve čtvrtek jsme pracovali s životní cestou Vincenta. Do slepé mapy Evropy jsme zaznamenali místa, která van Gogh během svého života navštívil. 




O Vincentovi jsme se toho dozvěděli dost na to, abychom mohli napsat životabáseň:


Pustili jsme si i píseň a znovu se podívali na obrazy van Gogha. Porovnali jsme text s českou verzí Pavla Bobka a shodli jsme se na tom, že se nám anglická verze líbí víc. Vysvětlili jsme si nová slovíčka a pár se jich naučili:


A co průběžné hodnocení? Tady je další anketa:


S Maruškou se osmáci věnovali tématu i v němčině a vznikaly myšlenkové mapě v německém jazyce.


V pátek jsme celou práci zhodnotili a prezentovali své knihy a myšlenkové mapy.





Zatímco na začátku týdne si ještě někteří mysleli, že Vincent van Gogh byl spisovatel, na konci týdne jsme zjistili, že jsme se naučili spoustu věcí, pracovali ve skupinách, které nám více či méně vyhovovaly, museli jsme komunikovat, překonávali jsme sami sebe, namalovali "nejkrásnější obraz svého života", upevnili si své IT znalosti, procvičili jsme angličtinu, němčinu, češtinu, zeměpis, mluvili jsme o důležitých tématech a vyzkoušeli plno nových věcí.

A jaká byla závěrečná reflexe zúčastněných?


Bavilo nás to. Určitě si to někdy zopákneme. A třeba se přidají i ti, kteří tento týden "zapomněli" své úkoly odevzdávat a plnit. 

Žádné komentáře:

Okomentovat