středa 5. února 2020

K čemu je nám čtení s porozuměním? Třeba pro slovní úlohy...

"K čemu je nám čtení s porozuměním? Číst přece umím!" řekl nám tenhle týden jeden sedmák.

Hned vzápětí jsme si mohli vyzkoušet, k čemu je dobré umět číst - nejen znát písmena a slova, ale vyznat se i v obsahu textu.

Slovní úlohy se zdály jednoduché:
Dan a Eliška mají společně a) 100 Kč b) 180 Kč c) 78 Kč. Když dá Dan Elišce 20 Kč, budou mít oba stejně. Kolik má teď Dan a kolik Eliška? (Zdroj: Matematika - učebnice A, nakl. H-mat, o.p.s.)


Někdo hned věděl, jak má úlohy řešit, někdo musel číst i desetkrát, než pochopil, o čem text je. A to je právě kámen úrazu u některých matematických úloh. Čtenářská gramotnost. Samotné počítání už pak nebylo těžké. Každý měl svůj způsob a každý se dobral správného výsledku (i když si písemně počítal 78:2).





Jak byste tuhle úlohu počítali vy?

V matematice nás čekaly ještě pavučiny. Prostředí, které děti provází už z prvního stupně, jen je stále náročnější - třeba tím, že už můžeme dosazovat racionální čísla.
Tentokrát jsme pavučiny modelovali i na koberci. Pracovali jsme ve dvojicích, každá dvojice na své úrovni. Spočítali jsme toho fůru.








Žádné komentáře:

Okomentovat